(haast) gratis online back-up (torrent-like)

Door rokas op woensdag 24 april 2013 20:23 - Reacties (19)
Categorie: -, Views: 4.318

Update
Helaas moet ik melden dat mijn initiele enthousisme is omgeslagen. Wat blijkt? Bij Datahaven.net is er sprake van een "ruilmechanisme". Ik geef doneer "2 eenheden" opslag en mag als tegenprestatie "1 eenheid" opslag gebruiken. Zolang dit in balans is hoef je niets te betalen. Maar het ligt iets subtieler, wanneer je iets doneert telt dit nog niet mee. De gedoneerde capaciteit moet ook daadwerkelijk benut worden. Als dat niet zo is en jij meer opslag bij anderen gebruikt dan anderen bij jou dan moet je (uiteindelijk) gaan betalen.

Op zich lijkt dit redelijk maar zonder dat je het doorhebt zit hier een negatieve stimulans in waardoor gebruikers die niet bereid zijn te betalen (en dat zullen de meeste zijn schat ik in) juist stimuleert om zo weinig mogelijk van Datahaven.net gebruik te maken.

Bij het registeren krijg je van Datahaven.net $10 op je saldo. Ga je een backup bij andere plaatsten dan kost dat $'s. Niet veel, maar toch. Maar je denkt, och ik doneer wel heel veel ruimte dan compenseer ik dat wel. Maar waar je al snel achter komt dat er haast niemand van jouw ruimte gebruik maakt. Vreemd, hoe komt dat? Simpel, zij zitten met het zelfde dilemma als alle andere gebruikers van Datahaven.net. Om maar niet onder de $0 te komen, waardoor je zou moeten betalen, gaan ze hun backup sterk verkleinen en wachten eerst tot anderen van hun gedoneerde ruimte gebruik gaan maken want dan gaat hun saldo met $'s weer omhoog. En dan zou je de benodigde backupruimte voorzichtig kunnen gaan verhogen.

Maar als iedereen zijn backups heel klein kiest of klein maakt zijn er dus niet gebruikers die van je gedoneerde ruimte gebruik gaan maken.

Een Datahaven gebruiker denkt: "ik maak nog even geen grote backups want dat is nog niet in evenwicht met de gebruikte gedoneerde ruimte. Ik wacht wel tot andere gebruikers van mijn gedoneerde ruimte gebruik maken en dan kan ik, zonder dat het mij wat kost, mijn backup wel vergroten."

Feitelijk kijk je in de spiegel. Iedereen zit op iedereen te wachten.

Een verkeerde afrekenmethodiek dus. Wil je het gebruik juist stimuleren dan moet je de gedoneerde ruimte, ook al is die nog niet volledig benut, waarderen met $'s. Want dat je een mechanisme moet inbouwen die gebruikte en gedoneerde ruimte in balans moet laten houden zal iedereen snel inzien.

Ik heb de ontwikkelaar geschreven en voorgelegd maar die heeft hier geen oog voor. Jammer, ik vermoed dat we moeten wachten op een nieuw p2p backup initiatief.

In het kort
Datahaven.net is een backup dienst waarbij internet gebruikers elkaar helpen. Iedereen die meedoet stelt schijfruimte op zijn pc beschikbaar (je kan zelf instellen hoeveel) voor anderen gebruikers. Je backup wordt in blokjes verdeeld en versleuteld en verdeeld over een X aantal andere gebuikers. Tevens worden die stukjes twee keer, verdeeld over verschillende gebruikers opgeslagen. Als een paar gebruikers uitvallen is dat niet erg, want jouw stukjes staan toch op meerdere plekken. De kans dat al jouw stukjes, die samen jouw backup vormen, niet beschikbaar zijn is klein (immers die stukjes zijn twee keer beschikbaar). Wil je een backup maken van 10GB? Dan moet je 20GB "doneren" (meer mag). Het werkt heel simpel en na je eerste instellingen hoef je er niet meer naar om tekijken. De kosten? Het is gratis. Het kost je alleen maar schijfruimte. Eén GB voor de prijs van twee GB.

Dit lijkt erg op Symform, wat is het verschil?
Bij Symform wordt maar 1,5 keer en niet 2 keer jouw backup verdeeld over andere gebruikers (maar ze gebruiken toch 2x jouw schijfruimte, die overblijvende 0,5 is "voor hun" en die schijfruimte van jou kunnen zij verkopen). Daarnaast eist Symform dat je minimaal 80% van de tijd online moet zijn. Dit is voor iemand die een NAS heeft geen probleem. Maar als je dat niet hebt zou ik je niet aanraden je pc constant aan te laten staan. Dat vraagt erg veel energie en kost uiteindelijk meer dan 200 euro per jaar. Dan blijkt "gratis" ineens niet meer zo gratis. Datahaven.net kent niet een eis van 80% van de tijd online. Daar schuilt wel een gevaar in. Want de kans is dus groter (dan bij Symform) dat een deel van je backup (even) niet beschikbaar is omdat die gebruiker(s) niet 80% van de tijd beschikbaar zijn. Maar door de grotere redundacy (factor 2) wordt dit bij datahaven.net grotendeels ondervangen. Wat je mogelijk kan gebeuren is dat als je een backup wilt terugzetten op dat moment niet alle gebruikers waar jouw backup opgeslagen is, online zijn. Geen probleem. Dan start de restore actie alvast met de andere gebruikers en zodra de laatste gebruikers weer online zijn worden die stukjes van hun pc opgehaald. Je krijgt ineeens het idee van aan een torrent achtig systeem? Spot on! Veel plezier met datahaven.net. Software kan je hier downloaden.


Wat zocht ik?
Ik zocht al meer dan een jaar een goede online back-up oplossing. Dus dat de back-up "buiten de deur" zou liggen. Ik had al de nodige dingen gedaan zoals back-up's maken en die op de zaak te leggen. Maar dat vereist altijd dat je er mee gaat slepen en de back-up is nooit helemaal up-to-date.

Wat heb ik bekeken?
Ik heb verschillende oplossing de revue laten passeren. Back-up oplossingen zoals backblaze, crashplan, idrive, mozy etc. Maar deze diensten waren of veel te duur of, en dat lijkt vreemd: veel te goedkoop. Neem Crashplan daar betaal je een paar tientjes voor en die kunnen natuurlijk nooit een complete back-up van mijn systeem hebben voor zo weinig geld. En ik heb geleerd, als iets te mooi is om waar te zijn, is het ook te mooi om waar te zijn. Op zich is crashplan heel erg leuk, maar het is veel te goedkoop. Als je veel gaat lezen op het net lees je dan ook dat crashplan (en ook vergelijkbare anderen) de upload speed erg dichtknijpen om het rendabel te houden. Dus men schrijft wel "unlimited storage" maar voordat je een paar honderd GB hebt "mogen" uploaden, ben je maanden bezig. De oplossing van crashplan of buddy backup dat je bij een collega, vriend of familielid een back-up neerzet wekte wantrouwen. Men vertrouwde het niet. Mij lukte het niet om een collega/vriend/familielid mee te krijgen om elkaars back-up online uit te wisselen. Jammer.

Een leuke kandidaat maar toch afgevallen
Zo kwam ik bij Symform. Het idee: jij geeft voor iedere GB online opslag twee GB aan Symform. De data wordt niet centraal opgeslagen maar verdeeld (en uiteraard versleuteld) over een X aantal andere gebruikers. Dat leek precies wat ik zocht. Maar wat bleek? Je moet de computer 80% van de tijd aan laten staan en dat is bij mij geen optie. Val je voor een wat langere tijd onder deze 80% grens dan moet je gaan betalen of kan je niet meer meedoen. Iedere avond ok maar niet de hele dag. Die viel dus af. Maar het "idee" van back-up verspreiden over andere gebruikers hun pc's op het internet was precies wat ik zocht.

Gevonden
Uiteindelijk vondt ik "Datahaven.net". Feitelijk hetzelfde als Symform maar op een aantal punten afwijkend en aantrekkelijker.
  • Het lijkt geen commerciele doel te dienen
  • Je hoeft niet 80% van de tijd on-line te zijn.
  • Je kan veel instellingen maken en dingen worden meer zichtbaar gemaakt, echt wat voor tweakers.
Een voor de prijs van twee
En wat kost datahaven.net? Het kost niets. Het is "gratis". Maar echt gratis is het natuurlijk niet. Het kost je hard disc ruimte.

Voor iedere GB die je back-up groot is moet je twee GB ter beschiking stellen aan je buddies. Later zal je lezen waarom het niet een 1 op 1 ruilhandel is maar een 1 op 2 verhouding, waar je maar wat blij mee zal zijn!

Suppliers en customers
Dit "sla je backup op bij anderen op hun pc via het internet" kent dus twee partijen. Als jij jouw backup kwijt wilt op de pc van anderen moeten zij jouw hard disc capaciteit leveren. Deze gebruikers worden "suppliers" genoemd en jij bent op dat moment dan hun "customer".

Maar zoals je al las, jij moet twee keer zoveel ruimte weer aan anderen ter beschikking stellen. Daarmee wordt jij voor anderen een supplier. Degene die bij jouw (geheel automatisch) bestanden mogen opslaan zie jij als jouw "customers".


Hoe werkt het?
Je geeft aan van welke directories je een back-up wilt maken. Daarna gaat alles automatisch en hoef je er niet meer naar om te kijken. Terwijl jij lekker loopt te tweaken worden je backup bestanden eerst gecomprimeerd, in kleine stukjes gehakt en daarna met public key-encryption versleutelt. Daarna worden deze "stukjes van je back-up" verdeeld over een X aantal suppliers. Voor de zekerheid worden al die stukjes van je backup twee maal bij de suppliers opgeslagen. Natuurlijk niet bij dezelfde supplier want deze techniek van dubbel opslaan is juist gemaakt om te zorgen dat uitvallen van een paar suppliers niet zal leiden tot het niet meer kunnen terugzetten van je backup.

omgekeerde torrent techniek, laat de computer maar puzzelen!
Je kan deze opslag techniek vergelijken met een omgekeerde torrent techniek.

In het kort: bij torrents veramel je stukjes van een file (die jij wilt hebben) die verspreid zijn over verschillende computers op het internet en die vormen bij jouw (na het downloaden van al die stukjes) een complete file. Die andere internetters hoeven niet te beschikken over de complete file die jij wilt hebben, als ze samen maar minimaal alle stukjes hebben die samen de file vormen. Een soort puzzel waarbij dus die je maakt door puzzel stukjes bij verschillende mensen op te halen (kopieren). Als iemand op vakantie is kan je toch de puzzle afmaken want bij torrents hebben meerdere internetgebruikers de beschikking over dezelfde puzzlestukjes. En zodra je de puzzel af hebt heb je feitelijk weer een complete nieuwe puzzel (een kopie dus) waarbij jij de puzzelstukjes aan anderen geeft (laat kopieren) "het gaan uploaden".

Bij datahaven.net werkt het precies andersom. De complete file is jouw back-up (de complete puzzel) en wordt in stukjes verdeeld over andere computers op het inernet. Er is echter één groot verschil: jouw data wordt versleuteld verspreid over de andere computers. Anderen zijn dus niet in staat jouw back-up te zien, zelfs niet onderdelen van je back-up (semafoor: ze zien wel puzzelstukjes maar blijven allemaal wit ze zien dus niet de afbeelding van het puzzelstukje). De bestanden die bij anderen op hun computer worden opgeslagen hebben een filename als "F20130426050000AM-1-0-Data" en hebben een standaard grootte van een halve megabyte. Wat in die file staat blijft voor iedereen een raadsel. Anderen kunnen dus niet in jouw backup "gluren".

Private key
Als je datahaven.net hebt geinstalleerd, wordt, zonder dat je het door hebt twee digitale sleutels gemaakt. De public key en de private key. Die laatste moet je heel goed bewaren maar zeker ook buiten je pc (liefts op papier ergens buiten de deur). Want als je ooit je backup wilt terugzetten omdat je hard disc defect is, ben je ook de private key kwijt, want die staat standaard op je hard disc. Zonder die private key kan niemand, ook datahaven.net niet, jouw backup files "teruglezen". Als je het niet vertouwt moet je wat meer lezen over "public key encryption".

Redundancy factor 2
Wanneer je een backup wilt terugzetten zal je begrijpen dat alle stukjes van jouw backup wel "online" (beschikbaar) moeten zijn. Is een van de suppliers niet beschikbaar dan kan jij naar je backup fluiten. Daar hebben symform en datahaven.net (wat zeer vergelijkbare systemen zijn) iets op bedacht. Symform slaat jouw backup 1,5 keer op (de andere 0,5 ruimte van jouw gedoneerde hard disc ruimte houden ze voor zichzelf die ze kunnen verkopen en dat is hun "verdienmodel"). Doordat jouw backup niet 1 maar 1,5 keer beschikbaar is (by symform) neemt de kans toe dat, ondanks uitval van een supplier, jij je backup toch terug kan zetten.

Bij datahaven.net wordt je backup niet 1,5 maar 2 keer opgeslagen bij andere suppliers (datahaven heeft dus geen echt verdienmodel). Daarmee is de kans bij datahaven dus, op dit punt, groter dan bij symform, dat je de backup ooit weer kan terugzetten.


Wat zijn je ervaringen?
Ik ben heel eerlijk, ik ben nog niet zo lang aan de slag maar vindt het zo'n mooie oplossing dat ik het jullie niet wilde onthouden. Daarom schrijf ik deze blog ook. Doel van deze blog is om ervaringen met datahaven.net te delen. Ik zal dit in eerste instantie doen, maar als andere tweakers ook een datahaven gebruiker zijn is hun bijdrage zeer welkom!

Installatie
Ga naar http://datahaven.net/download.html en download de software. De installatie wijst voor zich. Tijdens de installatie vraagt hij om je eenmalig te registeren. Die naam "zien" andere gebruikers ook van datahaven.net als een van hun "suppliers" waar data opgeslagen kan worden.

Zodra je de registratie hebt afgerond duurt het even een tijdje voordat je "verder kan" (een minuutje of zo). Helaas maakt de software niet heel erg duidelijk dat hij nog bezig is en dat je even moet wachten. Heb dus geduld en als je een knop onderaan ziet verschijnen met "ga door" of zo iets dan weet je dat hij daar mee klaar is.

User interface even wennen
Het was voor mij even wennen aan de user interface, maar na een korte tijd heb je het zo te pakken. Bovenin staat een link naar het menu, maar ook een "back" link. Het lijkt wat op een webbrowser scherm met links.

Port open zetten (portforwarding)?
Mocht je Upnp uitgezet te hebben op je router (slim) dan moet je zelf even een poort openzettein je router. Welke dat is zie je bij je network settings (eerst naar menu, dan settings, network, transport_tcp port). Daar kan je tevens Upnp uitzetten (Upnp is een techniek die je router vanuit je pc automatisch een poort kan openzetten, maar hackers weten dit ook en kunnen van Upnp misbruik maken, beter dus maar niet gebruiken).

Belangrijk
Zodra je een back-up wilt maken moet je aangeven welke directory dit is. Je kan meerdere back-up sets maken.
Wat heel belangrijk is dat je van te voren moet aangeven over hoeveel suppliers (andere gebruikers) jouw back-up wordt verdeeld. Standaard is dit vier stuks. Andere waarden zijn 7, 13, 18, 26 of 64 suppliers.

Wat belangrijk is te weten dat indien je deze waarde achteraf wijzigt je backup totaal opnieuw opgebouwd moet worden. Had je al een backup online, dan ben je hem dan kwijt. Denk hier dus goed over na.

Hoeveel suppliers zal ik kiezen?
Dat is niet in een zin uit te leggen. Het is een balans vinden.
Stel je hebt een backup van 40GB en kiest voor 4 suppliers. Stel je backup staat helemaal online (dus bij andere suppliers). Jij blij. Maar een van die suppliers krijgt een hard disc crash. Na enige tijd zal de software merken dat het bij die ene supplier niet goed gaat en zal geheel automatisch op zoek gaan naar een supplier die wel regelmatig online is. Daarna moet hij de data die bij de "defecte supplier" stond, opnieuw gaan uploaden naar de nieuwe supplier. Dat gaat allemaal geheel automatisch. Maar dat uploaden kost natuurlijk wel wat tijd. In dit geval moet er 40GB / 4 suppliers = 10GB opnieuw geupload worden naar de nieuwe supplier. En om het maar helemaal juist uit te leggen, eigenlijk is het 20GB. Want jouw data wordt twee keer weggeschreven. Dus jouw backup van 40GB is online 80GB groot en verdeeld over 4 suppliers is dat dus 80/4=20GB per supplier.

Wanneer je kiest voor 18 suppliers (in plaats van de standaard 4), zal bij het wegvallen van een supplier niet 20GB opnieuw geupload moeten worden maar: 80GB/18 suppliers=4,5GB. Dat is dus veel sneller klaar.

Je zou dus denken, dan kies ik voor het maximum aantal suppliers (64). Maar daar zit een klein addertje onder het gras. Op dit moment is datahaven.net nog in een opstartfase. Dus nog relatief weinig gebruikers. Op het moment van schrijven lijkt (mijn inschatting) het aantal suppliers van 7 of 13 een aantrekkelijke waarde. Zodra meer gebruikers van datahaven.net gebruik gaan maken speelt dit totaal geen rol meer en zal iedereen kiezen voor 64 suppliers. Dus ergens in de tijd zal je wel een keer opnieuw moeten beginnen en het aantal suppliers gaan verhogen. Dat is eenmaal de pijn die we hebben bij deze "startup". Maar als wij niet met zijn allen hier aan meedoen is het gedoemd om te mislukken. Ook hier geldt voor "samen sta je sterk".

Hoeveel backup's?
Je kan zelf instellen wanneer backups worden gemaakt en hoeveel backups online worden gehouden. Het backup moment is instelbaar van eenmalig, per uur, dag, week, maand, continue en je kan het tijdstip van start van de backup instellen.

Je kan zelf bepalen van welke directories je een backup wilt maken.
Ook kan je zoveel backup sets maken als je zelf wilt. Dus niet één grote backup maar gesplitst in delen:
Dus backupset 1=C:\foto, backupset 2=c:\documents, backupset 3=c:\music\popular
Per backup set kan je de "frequentieinstellingen" instellen (hoe vaak moet hier een backup van gemaakt worden).

Uiteraard kan je ook een backup set verwijderen.

Via >menu >settings >backups >backup copies kan je (voor alle backupset tegelijkertijd, is dus niet per backupset instelbaar) aangeven hoeveel keer jouw backups online staan.

Standaard is dit twee. DIt houdt in dat constant twee backups online worden gehouden. Je laatste backup en de vorige. Zodra je ingestelde backuptijd weer aanbreekt, bijvoorbeeld eens per week, en het is inmiddels week 3 geworden, dan wordt de backup van week 1 (= oudste) overschreven met de backup die gemaakt wordt in week 3. Je kan dan nog terug naar de data van week 2 en zodra hij klaar is, van week 3. Meer backups instellen is mogelijk maar kost je meer online schijfruimte. En zoals je hebt gelezen: voor iedere GB die jij wilt gebruiken moet je twee GB ter beschikking stellen voor anderen. Dus naarmate deze instelling wordt verhoogd moet je ook navenant opslagruimte "doneren". Instellingen zijn: 0 (oneindig aantal backups), 1, 2, 3, ....


Restoren
Wanneer je ooit een backup wilt terugzetten moet je de beschikking hebben over je private key. Zonder deze is restoren onmogelijk!
Je kan een backupset terugzetten door de bewuste backup set aan te wijzen en op het "restore" knopje te drukken. Afhankelijk van de grootte van de backup kan dit dus wel wat tijd kosten om dit te downloaden. Een paar honder MB zal wel snel gaan, maar tientallen of honderden GB's kost eenmaak wat download tijd. Daarom de volgende tip:
Verdeel je backup over verschillende backupsets.
Eentje voor je foto's, een voor je muziek, een voor je documenten/spreadsheets, etc.
Voordeel hiervan is dat je per aandachtsgebied een restore kan doen.
Zo'n backup set is natuurlijk kleiner dus heb je sneller teruggehaald. Kan je tenminste alvast wat gaan doen. Daarna kan je opdracht geven de volgende restores uit te voeren.
Ander voordeel: alles wat je binnen hebt na een restore is maar binnen. Beter een kwart (of zo) van je backup binnen dan nog helemaal niets omdat je één grote backup hebt gemaakt.

Updates
1-5-2013
  • hoofdstuk toegevoegd "Hoevel backups?"
  • hoofdstuk toegevoegd "Restoren"
29-4-2013
De mate van redundancy blijkt een misvatting geweest. Het aantal in te stellen backup's heeft daar niets mee te maken. Tekst aangepast.
De redundancie is altijd een factor twee en niet door je beinvloedbaar. Dus je backupfiles worden zodanig verspreid dat er minimaal twee kopieen beschikbaar zijn.
Het mechanisme van meer of minder suppliers begrijp ik nu en heb de tekst aangepast.

Reacties


Door Tweakers user ge-flopt, woensdag 24 april 2013 21:33

Encryptie is inderdaad heel mooi in dit geheel, maar waar ik bang voor ben is dat je data blok "maar" naar 2 andere toe gaat. Als puur toevallig deze beide niet beschikbaar zijn (crash oid of geen beschikbare verbinding of gewoon uitgezet) dan kun je geen restore uitvoeren.

Hoe vangen ze dit op?

Door Tweakers user rokas, woensdag 24 april 2013 21:58

Op zich heb je helemaal gelijk. Maar wanneer er al één gebruiker te lang off line blijft wordt automatisch die gebruiker uit jouw vriendenlijst gehaald en wordt een nieuwe vriend aangesteld en wordt je backup (deel) daar weggeschreven (opnieuw door jouw software geüpload). Dus geheel automatisch worden niet meer beschikbare pc's / vrienden vervangen door anderen. Uiteindelijk krijg je automatisch de meest serieuze gebruikers waar je backup op wordt opgeslagen. Nogmaals, dit gebeurd op de achtergrond waar je niets van merkt. Om het anders te schrijven: zodra de software merkt dat te lang niet twee backup kopieen beschikbaar zijn, zorgen ze dat een andere pc (of pc's) deze taak overneemt. Je software streeft dus altijd naar 200% beschikbaarheid en werkt hier actief aan door pc's die veel off line zijn te vervangen door pc's die wel frequent genoeg beschikbaar zijn.

En mocht je toch gelijk hebben :) :
Deze back-up gebruik je in uiterste nood, standaard gebruik je de back-up lokaal (regel #1 bij het maken van bakc-ups: wed nooit op 1 paard). Dus dan moet je drie catastrofes meemaken: je pc crashed, je lokale backup doet het niet/niet beschikbaar (brand/diefstal) en de online back-up is niet beschikbaar. Het is mogelijk maar statistisch is die kans klein.

Edit: reactie sterk aangepast aan de werkelijkheid (heb inmiddels veel geleerd over datahaven.net) mijn veronderstelling over het verhogen van de redundancy was onjuist, tekst verwijderd. De redundancy is altijd een factor 2.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 04 mei 2013 23:34]


Door Tweakers user Gomez12, woensdag 24 april 2013 22:51

Niet 80% van de tijd on-line hoeven te zijn maakt me eigenlijk best wel bang qua tijd van restoren.

Met een 80% eis weet je in ieder geval de minimum eis waarbinnen je het terug kan krijgen.

Voor hetzelfde geld is jouw data verspreid over 4 NL-gezinnen (ik neem aan dat ze het allemaal zoveel mogelijk "in de buurt" zetten) die in de zomervakantie 3 weken weg zijn...
Dan kan je 3 weken wachten en niets zien verschijnen, hebben die mensen dan hun backup weggemieterd of zijn ze op vakantie of...

Wanneer wordt bijv een node uit de keten gehaald (is dat na 2 maanden niet on-line te zijn geweest of pas veel later)

Het lijkt me schitterend werken als je iets van zekerheid qua uptime kan krijgen, maar zoals het nu staat kan je wellicht 99% restoren en de laatste procent staat op 2 pc's waarvan er 1 gestopt is en 1 maar 15 minuten per dag online is.

Door mlohnen, woensdag 24 april 2013 23:24

Momenteel is er ook een heel interessant crowdfunding project op kickstarter: spacemonkey
Hetzelfde principe maar dan hardwarematig door bij alle deelnemers een netwerkschijf thuis te plaatsen. Van die 2TB schijf gebruik je zelf 1TB, de rest is voor de opslag van stukjes data van andere deelnemers..

Door Tweakers user rokas, donderdag 25 april 2013 00:05

Je hebt een punt, van de "tijdbeschikbaarheid", maar... ik vermoed dat de deelnemers aan dit systeem allemaal heel goed hebben nagedacht over back-up technieken anders kom je hier niet "langs". Dit soort deelnemers, schat ik in, zijn niet pc gebruikers die maar een paar minuten per dag hun pc aan hebben staan. En als dat toch een tijd gebeurd zal automatisch deze peer uit mijn back-up lijst gehaald worden en komt er een ander voor in de plaats. Overigens, ik weet niet waar die grens ligt. Ik heb dat nog niet gelezen op hun website.
Alle waar naar je geld. Als men niet 80% van de tijd online is zal je daar rekening mee moeten houden. Het is aan jou om daar maatregelen voor te nemen. Meer redundancy, en/of meerdere back-up sets. Dus niet een hele grote maar meerdere kleine backup's. Als je dan 99% kan terughalen dan zit dat in één specifieke dataset, de rest heb je dan wel terug.

Door Tweakers user Eagle Creek, donderdag 25 april 2013 08:54

De genoemde "tijdbeschikbaarheid" klinkt als een zorgelijke issue maar je mag toch hopen dat hier wel goed over is nagedacht.

Een bepaalde X-uit-Y-structuur, waarbij het hebben van X componenten (ongeachte welke) altijd genoeg is om de volledige dataset te reconstrueren. Ik weet dat dit iets is dat je met de juiste wiskundige algoritmes voor elkaar kunt krijgen maar weet niet hoe schaalbaar dat is en of het toepasbaar is op vele GB's

Nevertheless zijn er denk ik zat oplossingen te bedenken om voldoende geografische spreiding dan wel beschikbaarheid te garanderen, mocht je dat willen.

Door Tweakers user Tazzios, donderdag 25 april 2013 10:53

Klinkt wel aardig hoewel ik heel graag een optie zou zien dat je vrienden kunt toevoegen waar je naar wilt back-uppen. Op die manier heb je meer invloed op "tijdbeschikbaarheid".

Door Tweakers user MathijsParadijs, donderdag 25 april 2013 13:39

Tazzios schreef op donderdag 25 april 2013 @ 10:53:
Klinkt wel aardig hoewel ik heel graag een optie zou zien dat je vrienden kunt toevoegen waar je naar wilt back-uppen. Op die manier heb je meer invloed op "tijdbeschikbaarheid".
Mee eens, dan kan je zelf ook bepalen waar je een backup wilt plaatsen. Verdeeld over de verschillende continenten bijv. Moet je daar wel 'vrienden' hebben.

Door Tweakers user muppet99, donderdag 25 april 2013 15:04

Je kan ook nog naar http://www.crashplan.com/consumer/crashplan.html kijken. Ook gratis. Maak er zelf al weer een tijdje dankbaar gebruik van. beter lezen muppet. Maar waar loop je op vast? Ik gebruik het samen met een familielid en het werkt perfect. Ik schrijf mijn backups bij hen zelfs encrypted weg. Crashtest ook uitgevoerd. Ben met een laptop daarheen gegaan en met de juiste code kon ik mijn backup zonder problemen terughalen.

Ik vind het niet fris om ongecontroleerde data bij mij weg te laten schrijven. Straks zit er minder legale content tussen. Ja het is geencrypt, maar als de FIOD bij mij op de stoep staat ben ik daar toch minder blij mee.

[Reactie gewijzigd op donderdag 25 april 2013 15:09]


Door Tweakers user rokas, donderdag 25 april 2013 19:16

@Tazzios: Ik weet het niet 100% zeker, maar je kan "vrienden" aangeven.
>menu >friends
Maar of dat is wat ik denk?.... (ik ga het proberen)

@muppet99: maak je geen zorgen om FIOD of wie dan ook.
1. Alles in gecodeerd, dus een vraag van de overheid als "laat eens zien wat daar staat? / wat is het password?" is niet te beantwoorden. Even verwijzen naar de website van datahaven.net en de overheid die intresse heeft in jouw opslag weet alles.
2. Bij jou staan geen complete files maar delen daarvan. Je ziet ook geen files "staan" zoals koningslied.mp3 of soundofmusic.avi alleen maar blokken data.
3. Volgens mij ben je alleen maar strafbaar als je bewust bent dat je illegale content opslaat. Dit is een back-up uitwisselingsdienst. Dus een doorsnee rechter zal begrijpen dat je daar niets kwaad mee in de zin hebt of bewust illegale content aan het opslaan bent (tenzij het algemeen bekend is dat datahaven.net gebruikt wordt om illegale content ook op andermans computer op te slaan). Vergelijkbaar met datacenters die data voor je opslaan. Die doen dat niet omdat ze bewust illegale content willen hosten, hoewel het er best wel tussen zal staan. Hooguit kan men een verzoek krijgen van de overheid om dat te verwijderen (en dat zal met prive opslag hosting denk ik niet gebeuren want je deelt deze illegale content niet). Daarnaast staat bij jouw niet "de illegale content" maar delen van bestanden. Het zal nog heel erg moeilijk zijn voor de overheid om dat te bewijzen. Maar goed, als je een opdracht krijgt van de overheid zal je iets moeten verziennen om gebruiker X geen toegang te laten verschaffen op jouw pc. Dat zou je met een ip filer of zo kunnen doen. Wellicht kan je een "customer", want zo heten je "peers" bij datahaven.net, uitsluiten / verwijderen (dat weet ik nog niet).

[Reactie gewijzigd op donderdag 25 april 2013 20:29]


Door Tweakers user MethinX, vrijdag 26 april 2013 21:15

Het te weinig online zijn van de peers zou wellicht kunnen worden opgelost als de software specifiek gemaakt is om op een NAS te draaien. Deze hebben bij de meeste mensen een vrij hoge online tijd. Is zoiets beschikbaar voor bv Synology? Dat lijkt me super :)

Edit: Zie nu dat je genoemde Symform ook voor Synology, QNap en Netgear nassen beschikbaar is. 80% online lijkt me dan geen probleem :)

[Reactie gewijzigd op vrijdag 26 april 2013 21:41]


Door Tweakers user pven, maandag 03 juni 2013 21:21

Hmz, ik was erg enthousiast totdat ik je update las. :|

Als die initiele tien dollar op zijn, wat gebeurt er dan? Stopt ie dan met uploaden?

Door Saiyansh, maandag 15 juli 2013 20:43

Yeah but my autos are gonna SUCK! I'm going to be late to the game, and there will be a bunch of ppl already there. I prbolbaly wont even get 2 autos.VA:F [1.9.8_1114]please wait...VA:F [1.9.8_1114](from 0 votes)

Door Michael, woensdag 17 juli 2013 17:16

i hope they make the playoffs too right now 8th is lokniog better than 7th because the sixers have a chance to beat the bulls better than the heat. awesome recap going to the sixers vs nets game apr 13VA:F [1.9.8_1114]please wait...VA:F [1.9.8_1114](from 0 votes)

Door Samara, woensdag 17 juli 2013 18:37

Wowza, problem solved like it never hapenped.

Door compare car insurance quo, dinsdag 13 augustus 2013 08:28

Thanks for writing such an easy-to-understand article on this topic.

Door car insurance knoxville, dinsdag 03 september 2013 20:12

It's always a relief when someone with obvious expertise answers. Thanks!

Door buy cealis, dinsdag 17 september 2013 17:12

If time is money you've made me a wealthier woman.

Door buy viagra no prescriptio, maandag 30 september 2013 10:06

Life is short, and this article saved valuable time on this Earth.

Reageren is niet meer mogelijk